skip to Main Content
De ICT Architect & Verwachtingsmanagement

De ICT Architect & Verwachtingsmanagement

Hoe ga je als ICT Architect om met de verwachting dat je alles kan oplossen?

De ICT Architect wordt vaak gezien als de “Haarlemmerolie” in de organisatie. Dit speelt in het bijzonder als de ICT Architect is ingehuurd. Er komen veel onuitgesproken verwachtingen om de hoek kijken. Men hoopt en verwacht dat alle kwalen van procedurele en organisatorische aard opgelost zullen worden door de ICT Architect. Het is een wijdverbreide perceptie dat de technologie de meeste problemen zou kunnen oplossen.

Om te beginnen moet je als ICT Architect van vele markten thuis zijn, abstractievermogen hebben, mensenkennis hebben en je moet vooral goed kunnen observeren en luisteren. Er wordt gezegd dat de reden dat wij twee oren hebben en één mond, is dat wij twee keer zoveel moeten luisteren als praten. Dat geldt zeker voor een ICT Architect.

Observatie van de verhoudingen tussen stakeholders in de organisatie is van vitaal belang. Verder is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de opdrachtgever en in de loop van het traject regelmatig de actuele status weer te geven en de verwachtingen af te stemmen. Verwachtingen veranderen door de tijd en als een ICT Architect op het toneel verschijnt, worden andere denkprocessen geïnitieerd en kunnen verwachtingen veranderen, dit omdat de verschillende stakeholders elkaar beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om als ICT Architect informeel met de opdrachtgever en stakeholders te blijven praten. Dan komen de wensen beter naar voren.

Dit helpt je enorm om goed focus te houden op je opdracht en de juiste oplossingen en verwachtingen mee te nemen in je deliverables van architectuurproducten. Hiermee bespaar je veel tijd en je kunt tijdig opleveren binnen het budget. Verder kun je het accent leggen op de voor de opdrachtgever en stakeholders belangrijke punten om hun doelen te bereiken.

In mijn werk ervaar ik regelmatig dat hoewel de ICT Architect een vrij onbekend fenomeen is, men toch aanzienlijke verwachtingen heeft. De levering van de eerste architectuurproducten wordt gezien als een ontdekkingsreis in het ICT-domein. Het moet leiden tot beter gebruik, door vastgestelde procedures en een aangepaste organisatiestructuur, van de huidige en toekomstige informatievoorziening en moet een boost geven aan de business. Hier ligt mijn toegevoegde waarde voor de klant.

Veel succes met het luisteren.

Back To Top
X