skip to Main Content
Agile And Business Analysis – Boekrecensie

Agile and Business Analysis – Boekrecensie

Agile and Business Analysis, practical guidance for IT professionals.

Lynda Girvan and Debra Paul, BCS Books

Op dit boek, Agile and Business Analysis, heb ik lang gewacht. Het voelde soms of je jezelf moest verdedigen dat er zeker in Agile projecten nog steeds een rol is weggelegd voor business-analisten. Zo heeft niet elk bedrijf mensen met de juiste business kennis en het juiste mandaat om de software-teams gedurende het gehele traject van de voldoende informatie op het juiste moment te voorzien. Dit boek beschrijft de diverse mogelijkheden die je als business-analist hebt om hierbij toegevoegde waarde te leveren.

Lynda Girvan en Debra Paul, beide ervaren business-analisten en auteurs van diverse boeken op het gebied van business analyse, geven in dit boek een overzicht van de agile wereld en de verschillende frameworks die daarbinnen gebruikt worden. Vervolgens bieden ze een scala aan bekende en minder bekende business analysetechnieken die je in de agile wereld kunt gebruiken. Het start met technieken om organisatiedoelen en stakeholder belangen in kaart te brengen, en raakt vervolgens alle lagen van een programma of project, met modelleertechnieken, het opstellen en prioriteren van een backlog, het kiezen van de juiste requirements-aanpak en het plannen en beheren van iteraties en releases.

Het is een praktisch boek dat je voldoende handvatten biedt om de rol van business-analist op een hybride wijze in te vullen, afhankelijk van de organisatie, de omgeving en de complexiteit van het project. Het is geen stap-voor-stap aanpak maar geeft je juist mogelijkheden om met oude en nieuwe technieken iedere keer maatwerk te kunnen leveren. De meer ervaren business-analist vindt daarom in dit boek nog voldoende toegevoegde waarde en nieuwe technieken om zijn rol in agile projecten nog slimmer in te vullen. De collega’s met minder ervaring, hetzij als analist, hetzij met agile, krijgen met de geboden technieken een duidelijk beeld hoe zij in een agile omgeving succesvol kunnen werken. Een boek dat ik van harte aanbeveel aan iedereen die als business-analist in een agile omgeving werkt.

Back To Top
X