Business Service Design laat je als business analist of architect nadenken over klantgerichte bedrijfsveranderingen vanuit een strategisch perspectief. De cursus is gebaseerd op vier vier belangrijkste denkwijzen die we kennen uit de wereld van organisatie en systeemveranderingen. Door System Thinking, Service Thinking, Design Thinking en Lean Thinking toe te passen kun je organisaties adviseren over veranderingen waarbij je steeds de klant en de dienstverlening aan de klant centraal stelt.

Over deze cursus

In de cursus training Business Service Design wordt besproken hoe Systems Thinking, Service Thinking, Design Thinking en Lean Thinking met elkaar verbonden zijn, en hoe ze samen een effectieve bedrijfsverandering ondersteunen. Door een casestudy te gebruiken gaan we oefenen om technieken uit al deze denkwijzen toe te passen. Daarnaast gaan we met elkaar in gesprek hoe je dit in de dagelijkse praktijk kunt doen. Je ontwikkelt inzicht in het toepassen van de belangrijkste Business Service Design technieken.

Wat we behandelen?

  • De 4 belangrijkste kernbenaderingen van Business Service Design: systems thinking, service thinking, design thinking en lean thinking;
  • Lean thinking principes en concepten, waaronder: kwaliteitscontrole en kwaliteitswaarborging, SIPOC, Kaizen, waste identificatie technieken;
  • Business Service Design en het uitvoeren van een business strategie;
  • Lean verbeter lifecycles: PDCA, PDSA en DMAIC;
  • Design thinking concepten en technieken, waaronder: de Design Thinking Double Diamond, service safari, Customer Journey mapping, Lotus Blossom techniek, scenario analyse en prototyping;
  • Systems thinking kernpraktijken en technieken, waaronder: klassen en kenmerken van systemen, reductionistisch denken, POPIT™, Business Model Canvas, Business System Diamond;
  • Definitie, elementen en domeinen van Organisatorische agility;
  • Organisatiecultuur en business agility.
  • Service thinking principes en concepten, waaronder: waarde co-creatie, resourceintegratie, servicesystemen en service eco-systemen, waardeproposities en waardestromen, het gap model van service kwaliteit;

Examen en certificering

Examen – De training wordt afgesloten met een 60 minuten durend online gesloten boek examen met meerkeuze vragen. Bij de training is een voucher inbegrepen om dit examen op een zelfgekozen moment te boeken. Actief meedoen in de cursus en enige thuisstudie is voldoende om het examen met goed gevolg te maken. Het examen is in het Engels. Deelnemers waarvan Engels niet hun eerste taal is, krijgen 15 minuten extra tijd om het examen te maken.

Certificaat – Bij het behalen van het examen ontvang je het A4Q Business Service Design certificaat.

Onze gekwalificeerde docenten

Geertje Appel

Geertje heeft o.a. gewerkt voor IVO Rechtspraak en het toeslagendomein van de Belastingdienst. “Mijn passie is om vakgenoten te leren hoe je allerlei technieken effectief kunt gebruiken in organisaties. Waarbij de theorie altijd afwijkt van de praktijk.” Linkedin

Praktische informatie

Over deze cursus

  • €1.975,-
  • 3 dagen
  • Utrecht
  • A4Q Business Service Design certificaat
  • Taal: Nederlands
  • Materiaal: Engels

Inclusief

  • Inclusief BCS examen
  • Inclusief uitgebreide lunch
  • Goed bereikbaar met auto en OV
  • Inclusief gratis parkeren
  • Gediplomeerde docenten

Cursusverloop

Dag 1

We beginnen de eerste dag met een introductie van Business Service Design en behandelen verder Systems Thinking en maken een begin met Service Thinking.

Dag 2

Op de tweede dag gaan we verder met Service Thinking en behandelen we ook Design Thinking.

Dag 3

Op de derde dag behandelen we tot slot Lean Thinking en Organisatie Agility.

Wil jij sparren over jouw koers?

Veelgestelde vragen

Toon alles
  • Persoonlijke aandacht

  • Persoonlijke groei

  • Gecertificeerd en erkend

  • Gekwalificeerde docenten

Beschikbare inschrijfdata

Business Service Design

Dag 1 - 4 september 2024
Dag 2 - 5 september 2024
Dag 3 - 6 september 2024
  • €1.975,-
  • Utrecht
  • 13 plaatsen vrij
Kies data

Voor deze cursus inschrijven?

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Gegevens cursist

Geslacht*

Contactgegevens organisatie

Adres*

Overige informatie

Vrijblijvend adviesgesprek aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan